DIET WANITA



Tubuh yang langsing sudah sinonim dengan wanita. Tanya sahaja kepada mana-mana wanita pasti mereka menginginkan tubuh yang langsing dan sihat agar kelihatan cantik serta lebih berkeyakinan. Namun begitu, ada antara wanita masa kini yang mengamalkan cara diet yang salah. Ada yang mementingkan kesihatan diri selain daripada mahu kelihatan langsing, tetapi mereka membuat program diet sendiri tanpa pengawasan daripada pakar kesihatan. Bagi mereka, perkara yang paling utama ialah berat badan mereka menurun dan tubuh menjadi langsing.

Kemungkinan ada antara mereka yang mengamalkan diet epal dan detoks. Dalam diet ini, individu tersebut hanya akan makan epal manis selama 7 hari berturut-turut. Setiap kali makan dua hingga tiga biji dan sehari dalam lima hingga enam biji. Selain itu, mereka hanya akan minum air dan mengambil suplemen untuk detoksifikasi. Tujuannya adalah untuk menjadikan tubuh lebih segar dan pencernaan menjadi lebih lancar. Diet ini membolehkan berat badan turun sehingga 2 kilogram dalam seminggu.

Di samping itu, terdapat juga wanita yag mengamalkan diet dengan mengelakkan daripada memakan nasi dalam menu harian mereka. Dalam hal ini, mereka hanya sesekali makan roti atau mi, selebihnya mereka akan makan sayur-sayuran serta buah-buahan. Malahan, makanan bergoreng adalah dielakkan sama sekali. Mereka juga akan meminum minuman seperti kopi dan gula juga tidak termasuk dalam menu harian mereka. Kita sudah maklum bahawa makanan seperti nasi, roti, dan mi semuanya mengandungi karbohidrat. Oleh itu, mereka yang mengamalkan diet seperti ini akan beranggapan bahawa makanan dari sumber karbohidrat akan menyebabkan kegemukan.

Selain itu, ada sesetengah wanita yang mudah mengalami kadar kenaikan berat badan dengan mendadak, jadi mereka akan mengamalkan diet yang dikenali sebagai makan tiga sudu. Dalam diet ini, mereka akan menjadikan sayur-sayuran sebagai sahabat baik dan lauk kegemaran seperti ikan atau dada ayam tanpa kulit. Kebiasaannya, mereka akan makan secara perlahan-lahan agar mudah berasa kenyang malahan mereka akan banyak minum air putih. Dalam diet ini, apabila mereka makan dengan perlahan-lahan akan memberi peluang kepada otak untuk mengirimkan signal sudah kenyang. Hal yang demikian dapat membantu menggelakkan mereka daripada makan secara berlebihan.

Comments :

0 comments to “DIET WANITA”

Post a Comment