DADAH PEMUSNAH, MUSNAHKAN DADAH



Oleh Adzman Ades


“Dadah Pemusnah, Musnahkan Dadah” ia merupakan tema Anti Dadah Kebangsaan pada tahun ini yang mana ia dipilih untuk membangkitkan kesedaran masyarakat bahawa ancaman dadah boleh merosakkan Negara kita. Dari segi relitinya dadah mampu menguasai tubuh seseorang dan merosakkan minda. Tidak banyak perkara yang lebih bersifat kontroversi dan topik larangan seperti penagihan dadah. Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Dadah Sedunia Bangsa-Bangsa Bersatu, masalah penagihan dadah membelenggu hampir setiap Negara tidak kira dari status ekonomi atau politiknya.

Di Malaysia, Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) telah mendaftarkan lebih 300,000 penagih, tetapi agensi ini meramalkan bahawa masih ramai yang belum diambil kira, mungkin ada tiga atau empat yang tidak mendaftar. Unjuran tersebut menunjukkan bahawa empat peratus daripada penduduk Malaysia menagih dadah. Walaupun angka ini agak mengejutkan, ramai orang tidak sedar betapa rumit masalah penagihan dadah dan menganggapnya sebagai satu kelemahan moral atau masalah perwatakan. Sendikit dadah mampu mengancam ekonomi Negara dan penyeludupan dadah ke Negara kita akan meningkatkan jenayah dikalangan masyarakat. Sebagai contoh kita dapat lihat sejarah China melalui Perang Candu yang mana Negara Amerika telah membawa masuk candu melalui Negara Turki dan India. Kemasukan Candu ke Negara China telah menjejaskan negeri China dari segi politik, ekonomi dan sosial. Dari segi politik berlaku ketidakcekapan dalam pentadbiran, rasuah serta penyelewengan kerana ramai pegawai kerajaan telah menjadi penagih candu. Dari segi ekonomi banyak wang China mengalir keluar kerana mengimport candu. Nilai import candu telah melebihi nilai eksport barang-barang lain. Keadaan ini telah memberi bebanan ekonomi kepada Kerajaan China. Dari segi sosial, timbul masalah kesihatan dan keruntuhan akhlak kerana ramai rakyat China menjadi penagih candu. Gejala dadah ini harus ditangani segera untuk mengelakan peristiwa Perang Candu berlaku di Negara kita.

Biarpun pelbagai usaha yang telah dilakukan untuk mencegah penularan gejala dadah ini, namun ia masih terus membelenggu masyarakat kita pada hari ini. Menurut seorang ketua Penolong Pegawai Daerah (PPD) Bentong, Mohd Hafizi Ibrahim berkata kebanyakan mereka yang terlibat dengan gejala dadah ini berusia di antara 16-39 tahun. Berdasarkan kepada statistik yang dikeluarkan oleh Agensi Anti Dadah Kebangsaan, penagih yang dikesan pada tahun 2008 ialah seramai 12,352 iaitu 5,939 penagih baru dan 6,413 penagih berulang. Dadah dapat dikategorikan kepada pelbagai jenis antaranya seperti Opait iaitu Candu, Kodein, Morfin dan Heroin. Ganja dan Hashish merupakan dadah jenis kanabis. kewujudan dadah jenis sintetik seperti pil kuda, ketamin dan eramin 5 kini menjadi ancaman baru bagi masyarakat termasuk juga pelajar. Ini kerana dadah jenis ini mudah didapati dan dijual pada harga yang agak murah. Trend dalam kalangan masyarakat kini yang gemar menggunakan dadah sintetik itu, sangat membimbangkan kerana kesannya sangat teruk, termasuk gangguan emosi dan merosakkan sistem saraf pusat seperti otak serta saraf tunjang.

Dari masa ke masa pihak berkuasa cuba membenteras gejala dadah ini. Walaupun banyak yang sudah tertangkap namun gejala ini seperti tiada penghujungnya. Pelbagai kempen kesedaran yang dilakukan namun impaknya hanya sedikit. Peyeludupan dadah kini semakin menjadi-jadi ada yang menggunakan herba sebagai alat untuk menyorokan dadah. Kini aktiviti penyelidupan dadah semakin canggih, dengan adanya teknologi moden dadah dengan mudahnya diseludup masuk ke Negara kita. Contohnya satu sendikit antarabangsa dirompin telah menggunakan alat komunikasi satelit sistem Inmarsat untuk berurusan dengan pengedar atau pembeli dadah di pasaran antarabangsa. Peralatan tersebut juga telah digunakan untuk membawa dadah menerusi jalan laut. Kecanggihan teknologi bukan hanya memberikan kebaikan kepada masyarakat malahan ianya juga membawa keburukan kepada masyarakat sendiri. Bukan itu sahaja, aktiviti penyeludupan dadah sering memperdayakan orang awam contohnya pelancongan yang mana suatu ketika dahulu pernah berlaku sendiri kepada rakyat Malaysia yang mana telah tertipu dengan aktiviti pelancongan percuma. Pada hal ianya merupakan salah satu teknik untuk menyeludup dadah masuk kedalam Negara.

Laporan statistik daripada Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) faktor utama penagihan dadah yang dikesan, adalah kerana pengaruh kawan (54.98%), Mereka yang terjebak dengan gejala dadah ini sebenarnya adalah untuk mencari keseronokan semata-mata. Ada diantara mereka juga yang mempunyai masalah lalu mengambil dadah sebagai bahan perangsang untuk menenangkan fikiran. Pada masa yang sama Kekurang kasih sayang dan ajaran agama merupakan salah satu faktor remaja terlibat dengan penagihan dadah. Kebebasan daripada ibu bapa telah menyebabkan mereka ini mudah terpengaruh dengan rakan-rakan ini disebabkan tiada kawalan daripada ibu bapa.. Selain daripada remaja ada juga di antara mereka yang sudah bekerja terlibat dengan penagihan dadah. Faktor penglibatan ini disebabkan untuk mengawal tekanan di tempat kerja dan sebagai rangsangan. Mengikut statistik yang dikeluarkan pada 2008 oleh Agensi Anti Dadah Kebangsaan januari hingga julai sektor Buruh am merupakan golongan yang terbesar dikesan terlibat dengan dadah iaitu sebanyak 1,309 orang (19.51%) berbanding dengan sektor-sektor pekerjaan yang lain. Dari apa yang dapat di lihat, mengikut pada statistik tahun 2008 januari hingga mei yang dikeluarkan oleh Agensi Anti Dadah Kebangsaan penagihan dadah ini lebih cenderung kepada kaum lelaki yang berusia antara 15-64 tahun. Namun apa yang lebih memeranjatkan pada tahun 2008 laporan januari hingga mei penagih dikalangan wanita meningkat sebanyak 31.19 peratus. Kaum wanita juga telah mula berjinak-jinak dengan penagihan dadah lihat sajalah peningkatan peratusan pada 2008. Gejala penagihan dadah ini semakin serius semua pihak seharusnya bekerjasama untuk membendung gejala ini supaya ia dapat dikawal dan seterusnya di hapuskan.

Laporan statistik januari-julai 2008 yang dikeluarkan oleh Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) perbandingan perangkaan di 14 buah ibu negeri menunjukan Georgetown merekodkan bilangan penagih yang tertinggi dikesan iaitu sebanyak 730 orang dan kemudiannya diikuti Wilayah Perseketuan Kuala Lumpur 669, Ipoh 280, Johor Bharu 267, Alor Setar 153 dan Shah Alam 157. Dari pecahan mengikut etnik dari januari- julai 2008 didapati bahawa etnik Melayu masih merupakan penagih yang paling ramai iaitu sebanyak 5992 orang (74.97%). Etnik Melayu merupakan komposisi etnik tertinggi di negara ini dan merupakan penyumbang utama kepada majoritinya penglibatan etnik Melayu dalam penagihan dadah. Disini kita dapat lihat etnik Melayu sendiri tidak mempunyai kesedaran untuk mengelakan diri daripada pengambilan dadah. Ini disebabkan kurangnya didikan agama dan pendidikan. Bagi 7 bulan sepanjang 2008, golongan belia berumur diantara 19-39 tahun masih lagi majoriti tertinggi penagih yang dikesan adalah seramai 5396 orang iaitu 0.03% daripada golongan umur unjuran penduduk Malaysia yang berusia 15-64 tahun (317,620,300 orang). Golongan belia merupakan yang tertinggi terdedah gejala penagihan dadah disebabkan pergaulan sosial yang tidak terbatas. Didapati 2,812 orang mengaku mengambil dadah disebabkan pengaruh kawan dan 1,132 orang mengambil dadah untuk keseronokan. Di antara lima negeri yang dikesan bilangan terbesar belia terlibat ialah WP Kuala Lumpur seramai 873 orang (415 orang dari Dang Wangi, Kedah seramai 757 orang (Daerah Kuala Muda seramai 273), Johor seramai 680, (di Johor Bahru seramai 314 orang), Selangor seramai 622 orang (117 orang dikesan dari daerah Petaling) dan Pulau Pinang seramai 587 orang ( 279 orang dikesan dari Georgetown).

Pengambilan dadah yang berlebihan akan menyebabkan seseorang itu hilang kawalan diri. Bukan itu sahaja malahan ia juga boleh mengancam nyawa si penagih. Penggunaan dadah perangsang akan memberikan kesan kepada otak manusia. Opioid merupakan salah satu dadah yang paling kerapa disalahgunakan diseluruh dunia. Ia merupakan sebuah ubat pelega kesakitan namun penggunaan secara rekreasi atau sebagai amalan biasa boleh menyebabkan ketagihan apabila otak tidak dapat berfungsi secara normal tanpa opioid. Terdapat dua ciri umum yang dilihat dalam masalah ketagihan dan kebergantungan kepada dadah iaitu dorongan nafsu yang kuat untuk mengambil dadah dan sindrom penarikan yang menyebabkan ketidakselesaan fizikal dan kehilangan motivasi apabila dadah tidak diberikan. Penyalahgunaan dadah boleh menyebabkan kebergantungan atau ketagihan. Ketagihan (kebergantungan) dadah ialah penggunaan bahan secara berulang, walaupun ia mendatangkan kesan negatif dan kadang kala berbahaya.

Dadah kumpulan Feniletilamina contohnya seperti Ecstacy, Love Drug dan ICE dapat memberikan kesan euforia, peningkatan mood, empati, dan perubahan visual. Keadaan sebenar yang akan dialami oleh seseorang penagih bergantung kepada dos yang digunakan. Pada dos yang rendah, otak akan kurang dirangsang dan penagih akan mengalami peningkatan keamatan warna dan tekstur serta merasakan diri seolah-olah berada dalam alam fantasi. Pengambilan dos yang besar dan berlebihan, penagih akan mengalami halusinasi ataupun berkhayal. Pengambilan dadah ini buat pertama kali kebiasanya pengguna akan mengalami keadaan depresi (sugul), rasa bersalah dan pemikiran yang tidak menentu. Kesan fisiologi yang dapat dikesan ialah peningkatan sel darah putih, peningkatan paras gula dalam darah, kemusnahan otot-otot dan peningkatan suhu badan. Kesan jangka panjang feniletilamina biasanya diperhatikan pada penagih yang mempunyai kecenderungan mendapat penyakit psikosis iaitu keadaan tidak siuman dan mungkin memerlukan rawatan jangka panjang. Pesakit akan kelihatan mengalami gangguan pemikiran, halusinasi visual, dan auditori serta ilusi yang menakutkan. Kajian yang dilakukan kepada haiwan menunjukkan kerosakan sel saraf akibat penggunaan yang berpanjangan.

Ketagihan dan kebergantungan kepada dadah ialah penyakit progresif. Keadaan ini boleh menyebabkan penagih hilang harga diri apabila mereka rasa mereka harus disalahkan, hilang punca kewangan disebabkan ketagihan mereka dan sering mengabaikan tugas mereka, dan kehilangan sokongan daripada orang tersayang yang tidak dapat membantu mereka. Ramai keluarga yang mengabaikan atau menyembunyikan hakikat bahawa orang tersayang mereka mengalami ketagihan dan kebergantungan kepada dadah. Dalam keadaan paling buruk, individu tersebut mungkin dipinggirkan atau tidak diterima oleh keluarga masing-masing, menyebabkan mereka tidak mempunyai banyak pilihan. Tidak kira punca atau sebab seorang individu mula menyalahgunakan dadah, sama ada sebagai sesuatu aktiviti yang menyeronokkan atau untuk mengalihkan tumpuan daripada masalah lain.

Ketagihan dan kebergantungan kepada dadah bukan sahaja memberikan kesan kepada diri sendiri malahan juga kepada masyarakat. Kadar jenayah akan meningkat seperti mencuri, pecah rumah samun dan juga mencuri kenderaan, penagih sanggup berhadapan dengan risiko yang tinggi semata-mata untuk mendapatkan wang bagi membeli dadah. Kes-kes seumpama itu walaupun dikategorikan sebagai `jenayah runcit' tetapi kesan dan akibat yang ditimbulkan termasuk ke atas psikologi rakyat cukup besar. Jika sebelum ini, penagih dadah banyak dikaitkan dengan kes jenayah kecil seperti pecah rumah dan samun tetapi sejak akhir-akhir ini golongan ini sudah ramai menjadi perogol dan bakal perogol akibat daripada rangsangan penggunaan dadah. Apa yang lebih membimbangkan ialah golongan mereka lelaki yang sudah berkahwin. Tanggungjawab seorang suami akan terabai. Mereka bukan hanya menyederakan diri mereka sendiri malahan kepada isteri dan anak-anak, dalam kebanyakkan kes mereka akan mendera isteri jika tidak mempunyai wang untuk membeli dadah.

Golongan bekas penagih dadah memerlukan peluang dan ruang untuk memperbaiki diri daripada terjebak kepada penagihan dadah semula. Penghinaan dan terhindar dari masyarakat akan menyebabkan penagih dadah akan kembali semula dengan penagihan dadah. AADK mengesan Purata Penagihan dadah Bagi Tempoh Jan- Julai 2008 bagi kes status penagihan berulang adalah sebanyak 630 orang dalam tempoh sebulan berbanding dengan penagih baru iaitu hanya sebanyak 512 orang dalam sebulan. Didapati bahawa dalam sehari 21 orang dikesan telah kembali menagih dadah. Implikasinya Seseorang yang telah terjebak dengan najis dadah sukar untuk kembali ke pangkuan masyarakat. Ada diantara mereka dibuang oleh keluarga kerana malu dan menganggap mereka hanyalah sampah masyarakat yang akan membinasakan masyarakat sendiri. Disebabkan mempunyai rekod sebagai seorang penagih, peluang untuk mendapatkan kerja amat sukar. Ketiadaan punca rezeki dan strees akan menyebabkan mereka kembali untuk mengambil dadah sebagai penenang bagi diri mereka.


Apa yang pasti gejala penagihan dadah ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja lambat laun ia akan membinasakan Negara dan masyarakat sendiri kerjasama daripada semua pihak harus dilakukan bagi menangani perkara ni masyarakat tidak hanya boleh menunding jari kepada pihak kerajaan, polis dan jabatan-jabatan yang berkaitan untuk menagani masalah ini. Pelbagai kempan harus diadakan bagi menagani masalah ini. Terutamanya disekolah-sekolah bagi merealisasikan usaha mewujudkan sekolah Bebas Dadah menjelang 2015 kerana mengikut daripada statistik AADK remaja sering terpengaruh dengan gejala penagihan dadah ini. Penyertaan semua pihak termasuk sekolah, guru, ibubapa dan masyarakat setempat perlu seiring bagi memastikan masalah ini tidak berlautan di Negara kita.

Tambahan pula, ancaman dadah ini semakin hari semakin mencabar selari dengan perkembangan semasa di mana kini wujud dadah tiruan yang memberikan kesan lebih teruk kepada kesihatan seseorang. Penolong Pengarah Pencegahan AADK Negeri, Abdul Halim Yaacob berkatra dalam satu Majlis Perasmian Karnival Pendidikan Pencegahan Dadah Peringkat Daerah Bentong bertempat di Sekolah Menengah Kebangsaan Bentong pelajar sekolah adalah aset dan sumber tenaga manusia untuk masa hadapan negara dan mereka juga merupakan pewaris tampuk kepimpinan negara yang perlu dibangunkan sesuai dengan kehendak dan keperluan aspirasi negara. Karrnival seperti inilah yang sering diharapkan oleh masyarakat agar remaja-remaja sekolah dapat didik dan diberikan pengetahuan menagnai bahayanya dadah.

Ibu bapa juga harus memainkan peranan mendidik anak-anak dan memberikan mereka perhatian yang secukupnya. Setiap pergaulan mereka diawasi dari semasa ke semasa. Ini kerana bagi membendung mereka daripada berkawan dengan kawan-kawan yang terlibat dengan gejala dadah. Kasih sayang yang secukupnya harus diberikan agar anak-anak tidak rasa terhindar daripada keluarga. Luangkan sedikit masa dengan anak-anak seperti mengadakan aktiviti riadah untuk mengelakan anak-anak berasa bosan

Walaupun pemasangan mesin pengesan dadah di semua pintu masuk utama telah dilakukan namun Pemantauan daripada pihak berkuasa harus diperkuatkan lagi ini kerana dengan adanya telemounikasu yang baik aktiviti penyeludupan dadah semakin canggih iaitu melalui penggunaan satelit sistem Inmarsat. AADK juga boleh mengadakan satu program seperti Hari peringatan Anti-Dadah bagi menggalakn penyertaan masyarakat dalam usaha memerangi dadah. Ia bertujuan memberikan penekanan kepada usaha mendidik masyarakat tentang kesan buruk penggunaan dadah yang boleh mengancam nyawa sendiri, keluarga, Negara dan bangsa sendiri. Selain itu pihak kerajaan dan swasta juga harus membeikan peluang kepada bekas penagih untuk bekerja ini kerana tanpa punca rezeki mereka akan berasa strees dan mungik akan melakukan jenayah seperti mencuri, menjual dadah dan sebagainya. Kemungkinan besar meraka akan terjebak semula dengan penagihan dadah.

Dengan adanya program-program, kempan-kampen, dan pengawasan yang ketat oleh pihak berkuasa, gejala dadah ini sedikit sebanyak dapat dikurangkan daripada terus meningkat. Kerjasa sama semua pihak harus diambil kira tanpa mengira bangsa, agama dan kaum.

Comments :

0 comments to “DADAH PEMUSNAH, MUSNAHKAN DADAH”

Post a Comment