P & P DI LUAR BILIK DARJAH

Oleh : MOHD HANAFI JUMRAH


TAWAU- Satu kejadian gempa bumi berskala 3.5 Richter telah melanda Kunak dua bulan yang lalu. Berikutan daripada kejadian gempa bumi ini telah menyebabkan keretakan di beberapa bahagian, termasuk lantai dan alang Sekolah Menengah Kebangsaan Kunak Jaya tiga minggu lalu. Seorang pelajar cedera ringan di kaki apabila serpihan konkrit koridor sekolah telah menimpa mangsa ketika mangsa sedang berjalan.

Seramai 980 pelajar daripada tingkatan Satu hingga Enam dekat sini enggan memasuki kelas kerana bimbang akan keselamatan mereka. Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) masih tetap dilakukan walaupun mereka terpaksa belajar di kantin, dewan dan astaka daripada mengambil risiko akibat daripada keretakan tersebut.

Selepas menerima lawatan daripada Ahli Parlimen Silam, Saleh Kalbi, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) enggan mengambil sebarang risiko berkenaan keselamatan anak-anak mereka. Pada lawatan berkenaan Saleh Kalbi juga menyatakan bahawa keadaan sekolah ini memerlukan perhatian segera untuk memastikan keselamatan pelajar, guru dan kakitangan sekolah ini tidak terancam.

Jabatan Pelajaran dan Jabatan Kerja Raya (JKR) sudah melawat sekolah berkenaan, namun Institut Jurutera Malaysia (Ikram) belum lagi membuat pengesahan sama ada sekolah itu selamat diduduki atau sebaliknya.

Comments :

0 comments to “P & P DI LUAR BILIK DARJAH”

Post a Comment