MAKANAN SEGERA BAIK DAN BURUKNYA



Oleh: Albert Thien Kiun Fui

Pengharaman iklan-iklan makanan segera pada tahun 2007 oleh Dr Chua Soi Lek selaku Menteri Kesihatan pada masa itu, sememangnya menjejaskan industri makanan segera tetapi keadaan tersebut tidaklah berpanjangan. Pengharaman ini melibatkan setiap arus media iaitu televisyen, radio, surat khabar dan sebagainya yang boleh diakses oleh semua lapisan masyarakat. Tujuan pengharaman iklan makanan segera ini oleh Dr Chua Soi Lek dan disokong oleh Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) kerana menyifatkan makanan segera ini sebagai pembunuh senyap yang menyebabkan penyakit seperti obesiti, tekanan darah tinggi dan pelbagai penyakit kradiovaskular. Namun demikian, industri makanan segera ini sebenarnya banyak membantu dalam pertumbuhan ekonomi secara global atau tempatan termasuklah mencipta peluang perkerjaan, menwujudkan banyak industri huluan dan hiliran, menjana pendapatan negara dan mempermudahkan gaya hidup masyarakat sama ada secara langsung atau tidak.

Sememangnya terbukti secara klinikal dan teoritikal bahawa makanan segera mempunyai kandungan gula, lemak, garam dan kolestrol yang sangat tinggi berbanding dengan makanan tradisional. Makanan segera merupakan satu perubahan moden dari segi amalan pemakanan tradisional, makanan segera mudah didapati di premis-premis perniagaan yang mengutamakan perkhidmatan menyediakan makanan dengan cepat dan selesa. Makanan segera adalah makanan yang telah mengalami proses sains untuk diawet serta ditambah dengan pelbagai bahan kimia untuk menambah keenakkan serta ketahanan makanan segera berbanding dengan makanan tradisional. Tambahan lagi, harga makanan segera hari demi hari semakin murah dan ia memberi satu persaingan yang sangat sengit dengan premis-premis perniagaan yang menjual nasi campur yang berharga antara RM5 hingga RM7. Kadangkala, harga makanan segera adalah jauh lebih murah daripada nasi campur lebih-lebih lagi promosi terbaru dari KFC dan McDonald iaitu Jom Jimat dan McValue Meals.

McDonald dan KFC merupakan peneraju makanan segera utama di Malaysia dan secara global, McDonald mempunyai 31,000 restoran di setiap pelusuk dunia dan mempunyai kitaran antara 47 juta pengguna setiap masa. KFC atau Kentucky Fried Chicken pula mempunyai 14,800 restoran di 80 negara termasuklah Malaysia, China dan Amerika Syarikat, dijangkakan bilangan restoran makanan segera McDonald dan KFC akan berganda setiap masa. Sebenarnya pertumbuhan industri makanan segera tidak hanya tertumpu kepada kesan buruk ke atas pengambilan makanan segera, ia juga mempunyai prespektif yang positif. Antaranya adalah penjanaaan pendapatan negara, di Malaysia McDonald mempunyai 152 buah restoran dan KFC mempunyai 319 restoran di seluruh Malaysia dan bilangan ini akan bertambah. Di Malaysia, sebanyak 30% sistem francais adalah terdiri daripada industri makanan dan minuman (F&B) dan kebanyakannya beroperasi dengan konsep segera iaitu. Sumbangan industri F&B kepada Perbelanjaan Pengiklanan (Adex) adalah sebanyak RM100 juta atau 2.5 peratus daripada jumlah Adex di Malaysia iaitu kira-kira RM4.4 bilion. Situasi ini mencerminkan bahawa industri makanan segera ini mendatangkan pendapatan yang sangat lumayan kepada kerajaan dengan adanya cukai kerajaan sebanyak 5%. Ini bermakna setiap pembelian makanan segera oleh pengguna bukan sahaja untuk membeli makanan segera tersebut tetapi juga untuk menampung cukai kerajaan. Dengan adanya bilangan restoran makanan segera yang banyak serta kitaran pelanggan sebanyak 7 hingga 12 orang setiap masa dapat menjana pendapatan negara. Bukan itu sahaja, industri makanan segera juga perlu membayar banyak lagi cukai kepada kerajaan termasuklah cukai tanah, cukai pendapatan dan sebagainya. Boleh dikatakan selain daripada industri pelancongan, perindustrian, dan pertanian, industri makanan segera juga perlu ditekankan kerana permintaan masyarakat terhadap makanan segera semakin meningkat.

Industri makanan segera juga mewujudkan industri huluan dan hiliran. Maksud industri huluan adalah industri pertanian dan perternakkan di mana, bahan utama bagi industri makanan segera adalah makanan segar. Ini termasuklah daging ayam, daging lembu, sayur-sayuran dan sebagainya. Dengan adanya industri makanan segera ini, ia dapat mempercepatkan serta memperhebatkan lagi industri pertanian negara Malaysia. Ini kerana Malaysia yang telah mengalami leapfrogging revolution iaitu revolusi pertanian dan revolusi perindustrian di Malaysia belum diperkukuhkan lagi tetapi telah menuju ke arah revolusi ICT (Information Communication Technology), dengan adanya industri makanan segera ini, ia memperkukuhkan lagi industri pertanian supaya bekalan makanan negara mencukupi. Industri hiliran bermaksud industri-industri yang turut berkembang bersama industri makanan segera iaitu sektor pembungkusan yang membekalkan plastik beg, pembinaan, elektrik dan elektronik serta banyak lagi. Industri-industri hiliran ini sememangnya mendapat manfaat daripada industri makanan segera kerana kontrak-kontrak binaan dan pemasangan akan diberikan kepada industri hiliran ini.

Industri makanan segera ini juga mewujudkan peluang pekerjaan yang banyak dari setiap peringkat industri makanan segera. Sebagai contoh, McDonald secara globalnya mempunyai jumlah perkerja lebih daripada 1.5 juta orang dan jumlah ini akan bertambah setiap masa berikutan semakin banyak restoran McDonald dibuka seluruh dunia. “KUALA LUMPUR, 14 April (Bernama) -- KFC Holdings (Malaysia) Bhd merancang melabur RM32 juta untuk membuka 40 restoran baru tahun ini, terutamanya di bandar-bandar kecil di Pantai Timur.Setiap cawangan restoran menelan kos RM800,000, kata pengarah urusan. Jamaludin Md Ali di persidangan akhbar di sini hari ini. "Kami sedar kini lebih ramai pesaing yang memasuki industri dan oleh itu kami mensasar untuk membuka lebih banyak cawangan restoran, terutamanya di bandar-bandar kecil, bagi meningkatkan prestasi dan memastikan kedudukan nombor satu dalam industri," kata beliau. Dengan restoran tambahan, jumlah restoran perkhidmatan pantas KFC akan bertambah kepada 481 daripada 441 seluruh negara. Presiden bahagian KFC, Wong Sooi Kheong berkata syarikat telah membuka enam restoran baru, termasuk satu di Sabah, dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini. Beliau berkata bagi restoran baru, syarikat bercadang untuk mempunyai setiap satu di Sabah dan Sarawak. Wong berkata KFC tidak bercadang untuk menaikkan harga jualan produk ayam gorengnya walaupun kos bahan mentah telah meningkat sejak akhir tahun lepas. "Kami faham yang para pengguna kini lebih berhati-hati apabila ia melibatkan perbelanjaan wang ekoran kelembapan ekonomi. Oleh itu, kami telah memperkenalkan set hidangan yang mana pengguna boleh menikmati dari harga serendah RM5.90," kata beliau. Walaupun harganya rendah, kualiti makanan masih lagi dikekalkan, tambah beliau.

Syarikat hari ini melancarkan perkhidmatan telefon mudah alih bagi membolehkan para pengguna tahu kedudukan mana-mana restoran KFC seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak. Jamaludin berkata syarikat telah melabur RM250,000 untuk perkhidmatan baru, termasuk pengiklanan dan promosi.”
Kenyataan yang dipetik dari BERNAMA, jelas menunjukkan bahawa dengan adanya pelaburan besar dari industri makanan segera itu sendiri semestinya dapat menwujudkan peluang pekerjaan yang lebih banyak. Bukan itu sahaja, ia juga sebagai mata pencarian bagi golongan muda untuk mencari mata pencarian sampingan sambil berkerja atau pun semasa cuti. Pada 21 Febuari 2007, semasa Dr. Chua Soi Lek merangkap Menteri Kesihatan melarang pengiklanan makanan segera di kaca-kaca televisyen serta setiap saluran media kerana bimbang masyarakat Malaysia semakin terpengaruh dengan keenakkan yang dipaparkan melalui iklan-iklan makanan segera. Walaubagaimanapun, keadaan ini tidak berlanjutan kerana di setiap saluran media dibanjiri dengan iklan-iklan makanan segera, lebih-lebih lagi dengannya promosi terbaru daripada McDonald dan KFC. Kalau dikatakan cara iklan-iklan makanan segera pada tahun 2007 adalah lebih kuat impaknya dan tindakan Dr. Chua Soi Lek adalah betul, bagaimana pula cara pengiklanan makanan segera pada tahun 2009 berbeza? Juga menggunakan konsep keluarga bahagia, juga mengambarkan keenakkan makanan segera dan juga disiarkan pada masa kemuncak oleh setiap lapisan masyarakat. Oleh itu, kuasa permintaan pengguna terhadap makanan segera ini terlalu besar untuk dikawal sepenuhnya oleh kerajaan walaupun menyedari kesan buruk pengambilan makanan segera.
Sebenarnya konsep makanan segera ini tidak mempunyai garis panduan yang sangat jelas. Namun demikian yang pastinya minuman bergas, makanan bergoreng, burger, keropok, snek dan aiskrim merangkumi sebagai makanan segera. Menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), antara makanan dan minuman segera yang dikategorikan sebagai tidak berkhasiat ialah mi segera, minuman bergas, gula-gula, burger dan coklat.Yang pastinya, makanan yang dijual oleh industri makanan segera seperti McDonald, KFC dan Burger King tergolong sebagai makanan segera kerana kandungan makanan segera ini mempunyai tahap gula, garam, lemak dan serat yang sangat tinggi berbanding dengan makanan tradisional yang dimakan. Sebagai contoh, kentang goreng yang selalu dihidangkan di setiap restoran makanan segera mempunyai kandungan lemak sebanyak 16.1gm, ayam goreng 14.9gm dan burger daging dan ayam masing-masing mempunyai kandungan lemak 11.3gm dan 14.3gm. Pengambilan lemak secara berterusan dan dalam kandungan yang tinggi akan menyebabkan kolestrol tinggi, obesiti dan penyakit lain. Kandungan gula di minuman bergas juga sangat tinggi, bagaikan meminum 3 hingga 5 sudu besar gula yang dilarutkan dalam satu tin minuman bergas. Kita akan mula menghadapi karies gigi, sembelit, diabetes dan kegemukkan, Kandungan garam juga sangat tinggi dalam makanan segera berbanding dengan makanan lain terutamanya burger dan orang ramai tidak digalakkan untuk memakan burger pada waktu pagi kerana bagaikan meminum segelas air laut. Pengambilan tahap garam yang sangat tinggi akan menyebabkan peluang untuk mendapat kanser lebih tinggi, keguguran rambut dan sebanyak lagi. Oleh itu pemakanan makanan segera perlulah berhati-hati kerana tanpa disedari, pelbagai penyakit akan mula dialami oleh kita sekiranya kita terus memakan makanan segera tanpa sebarang kawalan.

Keadaan ini menjadi lebih teruk lagi kerana cara pengiklanan makanan segera yang disiarkan di kaca-kaca televisyen sememangnya mengiurkan kita, dengan menunjukkan kesedapan dan keenakkan burger, kentang goreng dan sebagainya. Industri makanan segera juga semakin kreatif dalam memasarkan industri makanan segera mereka, contohnya Bubur Ayam McD turut diubah menjadi menjadi makanan segera. Bubur yang sepatutnya berkhasiat kerana mengandungi segala nutrien diubah menjadi makanan segera dengan menambah kadar gula dan garam yang terlalu tinggi dan bubur ini boleh disimpan berhari-hari. Bubur ini hanya perlu dipanaskan sahaja dan ia sedia untuk dimakan oleh sesiapa sahaja, malahan iklan yang ditonjolkan oleh bubur ayam McD menggunakan konsep kekeluargaan dan ia bagaikan menghasut para ibu bapa untuk membelikan bubur teresbut sebagai sarapan pagi bagi ahli keluarganya. Sebenarnya adalah banyak lagi makanan segera yang diperluaskan daripada makanan tradisional yang selalu masyarakat Malaysia makan seperti nasi ayam, salad, bubur dan sebagainya. Masyarakat leka bahawa makanan segera ini mempunyai kandungan nutrien-nutrien yang sangat sedikit malahan langsung tidak berkhasiat untuk pengambilan makanan seperti biasa mahupun sebagai makanan untuk sekeluarga yang bahagia. Di samping itu, banyak bahan kimia digunakan dalam industri makanan segera untuk menyedapkan lagi makanan segera dan kadangkala bahan kimia yang digunakan adalah sangat kabur bagi masyarkat kita kerana kepakaran sains ini hanya terdapat di luar negara dan masyarakat tempatan masih belum terdedah dengan kepakaran sains makanan segera ini.

Tindakan Dr.Chua Soi Lek yang disokong oleh Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) untuk mengharamkan pengiklanan makanan segera ini setiap saluran media sebenarnya belum boleh terlaksana lagi. Ini kerana, tindakan menunding jari bahawa iklan-iklan makanan segera merupakan faktor utama mempengaruhi masyarakat Malaysia untuk mengambil makanan segera adalah tidak berasas. Sebagai contohnya, di Eropah, iklan makanan di Sweden adalah kira-kira 21 peratus, Perancis 49 peratus, Belgium 53 peratus. Tetapi tahap obesiti di kalangan kanak-kanak di ketiga-tiga negara ini adalah sama iaitu di sekitar 18 hingga 19 peratus. Kajian ini menunjukkan sekurang-kurangnya 30 peratus kanak-kanak di Sweden tidak bersenam. Sebaliknya di Belanda, jumlah iklan makanannya adalah sebanyak 84 peratus tetapi tahap obesiti kanak-kanak hanyalah 14 peratus sahaja. Ini kerana 70 hingga 80 peratus rakyat berusia 6 hingga 24 tahun mempunyai tabiat bersenam. Hasil kajian ini jelas menunjukkan bahawa jumlah iklan makanan di media tidak mempunyai kolerasi secara langsung ke atas kesihatan manusia. Sebenarnya, terdapat pelbagai faktor kenapa masyarakat Malaysia masih memilih makanan segera sebagai makanan rutin harian mereka, walaupun menyedari bahana memakan makanan segera. Salah satu faktor kenapa masyarakat Malaysia memilih makanan segera adalah kesibukkan aktiviti harian terutamanya golongan berkerja tidak kira sama ada sudah berumahtangga atau yang belum berumahtangga.

Golongan berkerja ini terlalu mementingkan kerjaya dan kerja mereka berbanding kesihatan mereka. Mereka lebih mementingkan perkhidmatan serta penyediaan makanan yang cepat dan segera, oleh itu mereka memilih makanan segera kerana ciri-ciri makanan segera ini menepati kriteria-kriteria mereka. Lagipun, mereka lebih selesa serta mudah puas sekadar untuk mengisi perut mereka yang kosong setelah seharian berpenat-lelah menyiapkan kerja mereka. Sekiranya mereka ingin memasak, membeli barang mentah untuk dimasak, menyediakan masakan dan sebagainya amat membebankan mereka yang tidak mempunyai masa yang terluang untuk menyediakan masakan yang berkhasiat dan sihat. Masalah ini juga turut dihadapi oleh golongan berkerja yang sudah berumahtangga, apabila kedua-dua ibubapa yang sibuk berkerja untuk mencari nafkah disebabkan kos kehidupan yang sangat tinggi. Sesampai sahaja di rumah, sudah tidak bertenaga untuk menyediakan makan malam dan alternatif yang terbaik adalah pergi ke salah satu premis perniagaan makanan segera dan memakan makanan segera sebagai makan malam ataupun hidangan sekeluarga. Konsep ini selalu digunakan dalam iklan makanan segera terutamanya dalam iklan KFC, terdapat juga menu-menu yang ditawarkan oleh restoran adalah berteraskan konsep keluarga, contohnya Family Feast, Dinner Plate, Kid Set dan sebagainya. Konsep ini sebenarnya mempermudahkan golongan berkerja ini untuk menyediakan makan malam serta menarik perhatian golongan berkerja ini untuk memilih makanan segera. Bukan itu sahaja, gaya hidup serta trend juga merupakan faktor masyarakat Malaysia memilih makanan segera. Masyarakat kita yang terikut-ikut dengan gaya hidup masyarakat barat yang memakan makanan segera sebagai makanan rutin mereka menjadi faktor penambah kepada peningkatan makanan segera ini. Di samping itu, makanan segera ini bagaikan membina satu stereotaip di mana, orang yang berkemampuan untuk membeli makanan segera ini menunjukkan status sebagai orang yang berada dan moden. Sekiranya, orang yang tidak pernah memakan makanan segera dianggap ketinggalan zaman dan merupakan orang yang miskin kerana tidak berkemampuan untuk membeli makanan segera.

Oleh itu, terdapat pelbagai faktor penambah kenapa masyarakat Malaysia masih memilih makanan segera walaupun menyedari bahana pengambilan makanan segera secara berterusan. Antaranya, ia boleh menyebabkan kualiti hidup masyarakat semakin menurun dari segi tahap kesihatan kerana makanan segera boleh menyebabkan masalah obesiti yang teruk, perut buncit, diabetes, kolestrol tinggi, karies gigi, keguguran rambut dan sebagainya. Masalah ini sememangnya terbukti secara klinikal oleh pelbagai pakar perubatan dalam atau luar negara. Presiden CAP, S. M. Mohamed Idris berkata, kandungan gula berlebihan dan pewarna tiruan merupakan antara ‘racun’ yang tersembunyi dalam makan segera.

Sementara itu, Pakar Perunding Perubatan Hospital Pakar Shah Alam, Dr. Zulkarnain Ahmad Hamidy berkata, pengambilan makanan segera yang berlebihan dan malas bersenam akan menyumbang kepada obesiti yang menjadi punca segala penyakit termasuk darah tinggi, masalah jantung, kencing manis dan kegagalan buah pinggang. Beliau juga berkata bahawa kalori yang memasuki badan sukar untuk dibuang dan ini akan membawa kepada masalah kesihatan seperti kegemukan dan masalah jantung dan sejumlah besar kalori dalam makanan segera tidak diperlukan dan akan mengganggu sistem metabolisme badan, seterusnya dikumpul menjadi lemak.

Menyedari masalah kesihatan berikutan pengambilan makanan segera secara berterusan dan dalam kadar yang sangat tinggi, perlulah wujud kesedaran oleh setiap lapisan masyarakat. Salah satunya adalah perlunya adanya program kesedaran dimana, pihak kerajaan mahupun NGO berusaha menyedarkan masyarakat bahaya makanan segera sekiranya memakan makanan segera dalam kadar yang sangat banyak. Melalui program ini, segala maklumat-maklumat mengenai makanan segera ini termasuklah kandungan kalori, lemak, garam dan sebagainya. Bukan itu sahaja, kesan-kesan buruk disebabkan pengambilan makanan segera juga perlu dimaklumkan kepada orang ramai. Di samping itu, orang ramai juga perlu sedar memakan makanan segera tidaklah terlalu memudaratkan sekiranya mengambilnya dalam kadar yang sederhana dan minimum. Mengamalkan pemakanan yang seimbang merupakan panduan pemakanan yang paling baik di mana kandungan lemak, garam dan gula perlulah diambil dalam kadar yang minimum tetapi makanan segar seperti sayur-sayuran dan buah-buahan perlu diperbanyakkan. Masyarakat juga perlu sedar bahawa bersenam dan meminum air mineral dengan banyak merupakan alternatif yang terbaik untuk merendahkan risiko mendapat penyakit seperti darah tinggi, diabetes, obesiti dan sebagainya. Ibubapa juga perlu mula mendidik anak-anak mereka mengenai cara pemakanan yang sihat dan betul, ia juga menjadi tanggungjawab bagi ibubapa supaya menjadi contoh terbaik bagi anak-anak mereka. Segalanya bermula dalam struktur keluarga di mana, ibubapa walaupun sibuk dengan kerja seharian mereka, perlulah juag meluangkan masa untuk menyediakan masakan yang sihat dan berkhasiat berbanding memakan makanan segera.

Kesimpulannya, makanan segera mempunyai baik buruknya kerana dari pandangan positif, ia dapat menjana pendapatan negara, mewujudkan peluang pekerjaan yang baik serta memanfaatkan pelbagai sektor-sektor tempatan. Namun demikian, segala kebaikan ini mempunyai bayarannya dan kali ini adalah tahap kualiti kesihatan masyarakat di mana, maslaah kesihatan mula dihadapi oleh setiap lapisan masyarakat, lebih kurang 2 juta rakyat negara ini iaitu 8.5 peratus daripada 26 juta penduduk, didapati menghidap penyakit diabetes, yang kebanyakannya berpunca daripada makanan segera. CAP dalam kajiannya turut mendapati hampir keseluruhan murid-murid sekolah menjadi sasaran kepada makanan segera dan terdedah kepada gejala penyakit kritikal itu sejak di usia muda. Oleh itu, masyarakat perlu sedar kesan buruk makanan segera sekiranya adanya niat untuk memakan makanan segera tetapi perlulah berpada-pada dan jangan sesekali mengikut hawa nafsu semasa memakan makanan segera ini.

Comments :

4 comments to “MAKANAN SEGERA BAIK DAN BURUKNYA”
Anonymous said...
on 

terimakasih. banyak info yang saya guna dari artikel ni. :)

Unknown said...
on 

tq. this article is very useful for my research

alfirda said...
on 

Sangat bermanfaat

Anonymous said...
on 

Saya, doktor George Ben, dari hospital dallas county, oleh pentadbiran hospital diberi peluang untuk membuat iklan bagaimana saya mula bekerja di internet dan anda berada di luar, seperti tahun yang anda beli organ seperti buah pinggang telah bermula lagi. Jika anda ingin menjual buah pinggang anda, jangan ragu untuk menghubungi hospital dengan e-mel berikut: Pakar Pembedahan Organik Dallas County dan derma tidak ada risiko, kami membayar wang yang baik dan kami berada di Iowa USA.
dan ini adalah e-mel kami:
info.dallascountyhospital@gmail.com

Post a Comment